Ogłoszenie o pracę, rekomendacje, headhunting, a może executive search? Czym się różnią popularne metody rekrutacji pracowników? Wyjaśniamy, jakie narzędzia sprawdzą się w pozyskiwaniu pracowników średniego szczebla, a jakie w rekrutowaniu kadry zarządzającej. Pracodawcy poszukujący obecnie najlepszych kandydatów mają do wyboru kilka sprawdzonych metod. Są nimi:
Ogłoszenie o pracę
To prawdopodobnie najstarsza i najbardziej rozpowszechniona metoda rekrutacji. Polega ona na przygotowaniu przez pracodawcę oferty pracy, a następnie zamieszczeniu jej w różnych mediach. Oba te elementy mają bardzo duże znaczenie. Ogłoszenie musi zawierać nie tylko wymagania w stosunku do kandydatów, ale również opisywać ofertę firmy, mówić coś o jej wartościach czy środowisku pracy. W zależności od grupy docelowej będziemy wybierać kanały dotarcia i zamieszczać ogłoszenie w prasie, lokalnych mediach, ogólnopolskim serwisie, mediach społecznościowych czy nawet billboardach.
Rekomendacje
To również stara praktyka, która kiedyś cieszyła mniejszą estymą. Wielu z nas kojarzyło ją z załatwianiem pracy po tzw. znajomości. Obecnie jest ona bardziej sformalizowana. Niektórzy pracodawcy są gotowi zapłacić określoną kwotę (często równowartość pensji) pracownikom, którzy polecą innych kandydatów do pracy. Oczywiście muszą posiadać określone kompetencje. Ten typ rekrutacji stosuje się często w branżach, które mają kłopot z pozyskaniem cennych fachowców (np. IT).
Direct search
W polskim tłumaczeniu oznacza to poszukiwania bezpośrednie i używa się ich najczęściej w celu pozyskania tzw. kandydatów pasywnych na różne szczeble w organizacji. Metoda ta wymaga od rekrutera dużej aktywności w znajdowaniu i docieraniu do osób, które same z siebie nie szukają pracy. Często nazywamy ją również headhuntingiem.
Executive Search
Jest to metoda, która wykorzystuje w pewnym zakresie narzędzie, jakim jest direct search. To znaczy, że również opiera się na aktywnym poszukiwaniu kandydatów. Jest jednak bardziej zaawansowana dedykowana do pozyskiwania wysokiej klasy specjalistów czy managerów oraz kadry zarządzającej. Executive search wymaga od rekrutera dużej znajomości konkretnej branży, specyfiki rynku, doświadczenia, a także wybitnych zdolności interpersonalnych.
Ogłoszenie o pracę czy executive search – skuteczność metod
Każdą z wymienionych wyżej metod stosuje się w różnych warunkach. Tradycyjne ogłoszenie o pracę sprawdza się w przypadku poszukiwań pracowników fizycznych i umysłowych na wszystkie szczeble w organizacji. Przede wszystkim jednak odnosi skuteczność w branżach, które nie mają problemu z pozyskaniem odpowiedniej kadry.
Tam, gdzie występuje bardzo silny rynek pracownika, firmy rekrutujące kandydatów muszą bardziej się wysilić. Tradycyjne metody nie są skuteczne, ponieważ najbardziej atrakcyjni kandydaci po prostu nie odpowiadają na ogłoszenia. Z tego powodu pracodawcy uciekają się do takich metod, jak rekomendacje czy poszukiwania bezpośrednie.
Największy problem jest oczywiście z pozyskaniem wybitnych specjalistów, liderów zespołów czy dyrektorów. Tu z pomocą przychodzą zaawansowane metody rekrutacji, takie jak executive search.
Najłatwiej chyba sprawdzić portale z ofertami pracy. Wydaje się to długotrwałe, ale tak naprawde jesli ktoś wie gdzie szukać to nie powinno być problemu.