Nauczyciel wspomagający odgrywa kluczową rolę w edukacji dzieci z różnymi potrzebami, oferując wsparcie, które pozwala im rozwijać się w pełni w środowisku szkolnym. Jego zadaniem jest nie tylko pomoc w nauce, ale także budowanie pewności siebie i umiejętności społecznych uczniów. Sprawdź, jak zostać nauczycielem wspomagającym, na jakie zarobki można liczyć w tym zawodzie i jaki zakres obowiązków go dotyczy.
Nauczyciel wspomagający – definicja
Nauczyciel wspierający, znany także jako nauczyciel współorganizujący proces kształcenia, to nauczyciel ze specjalizacją, który pomaga uczniom potrzebującym dodatkowego wsparcia w edukacji. Tego typu nauczyciel skupia się na specyficznych potrzebach danego dziecka lub grupy, oferując im indywidualną pomoc w nauce oraz w codziennym funkcjonowaniu w szkole.
Komu przysługuje pomoc nauczyciela wspomagającego?
Nauczyciel wspomagający jest zatrudniany do pacy z uczniami z niepełnosprawnością, z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, w spektrum autyzmu, z zespołem Aspergera, z dziećmi niedostosowanymi społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, a także z przypadkami wszystkich innych indywidualnych potrzeb wymagającymi podobnej interwencji.
Uczeń, wobec którego rodzice chcą uzyskać taką pomoc, musi posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia.
W szkołach integracyjnych, gdzie uczą się razem dzieci zdrowe i niepełnosprawne, istnieje obowiązek zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. W przedszkolu i szkole ogólnodostępnej taki pedagog jest istotną pomocą w procesie kształcenia.
Czym zajmuje się nauczyciel wspomagający? Jakie zajęcia może prowadzić?
Do obowiązków nauczyciela wspomagającego należy przede wszystkim wspieranie uczniów w realizacji zadań edukacyjnych, dostosowując metody nauczania do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Dzięki niemu uczniowie z problemami mogą poczuć się zrozumiani i docenieni, gdzie dotąd mieli poczucie bycia niewystarczającymi, ponieważ nie przemawiały do nich dotychczasowe metody przyswajania wiedzy.
To bardzo ważne, by nauczyciel wspomagający był świadomy swojej odpowiedzialności i trudności, z jakimi mierzą się podopieczni. Jego obowiązki mogą obejmować:
- prowadzenie zajęć z podopiecznymi w zakresie wyrównywania trudności (tzw. zajęcia rewalidacyjne)
- współpracę z innymi nauczycielami przedmiotowymi,
- ocenianie postępów dziecka.
Dzięki indywidualnemu podejściu oraz elastyczności nauczyciel wspomagający przyczynia się do stworzenia inkluzyjnej przestrzeni, w której każdy uczeń ma szansę na sukces.
Nauczyciel wspierający a nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne: różnice
Choć te dwa terminy często występują zamiennie, istnieją między nimi ważne różnice.
Nauczyciel wspierający często bywa postrzegany jako osoba, która pomaga uczniowi w przyswajaniu wiedzy i towarzyszy mu w trudnych momentach. Z kolei rola nauczyciela współorganizującego jest znacznie bardziej złożona. Oprócz udzielania wsparcia w nauce, nauczyciel współorganizujący pełni funkcje asystenta, wykładowcy oraz opiekuna. Współdziała z całym zespołem pedagogicznym w celu opracowania najefektywniejszych metod nauczania i wspierania rozwoju dzieci. Dodatkowo nauczyciel współorganizujący utrzymuje stały kontakt z rodzicami, informując ich o postępach i przebiegu edukacji dziecka.
Jak zostać nauczycielem wspomagającym? Kwalifikacje nauczyciela
Praca nauczyciela wspomagającego niesie za sobą dużą odpowiedzialność, więc aby zatrudnić się w tej profesji, należy mieć odpowiednie wykształcenie. Istnieje kilka dróg do tego zawodu.
Kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej
Istotne jest, że kandydat musi posiadać kwalifikacje z zakresu pedagogiki. Wymagane tu będą przynajmniej studia licencjackie, a najlepiej studia magisterskie w kierunku okołopedagogicznym, zarówno „zwykłym”, jak i kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Taki pedagog często pracuje z osobami niepełnosprawnymi, dziećmi z orzeczeniem i w spektrum, więc takie doświadczenie będzie dodatkowo pomocne w pracy.
@ginterwioletta 👉 Działania pedagoga specjalnego pod koniec roku szkolnego👈 Bardzo nie lubię tej presji czasu pod koniec roku szkolnego. Dużo dzieje się praktycznie cały czas, a wiadomo końcówka roku jest najbardziej intensywna, bo trzeba wiele rzeczy pozamykać. 🔵 spotkania zespołów uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego 🔵wsparcie koordynatów zespole w opracowaniu okresowych WOPFU i ewentualnie modyfikacje IPETU w razie potrzeby 🔵 uzupełnienie wszelkiej dokumentacji w tym dzienników, wykazów uczniów korzystających z pomocy psych- ped( jeśli nie była realizowana na bieżąco) 🔵 sporządzenie oceny efektywności PPP udzielanej uczniowi i ewaluacja zajęć rewalidacyjnych 🔵archiwizacja dokumentów (żeby nie trzeba było tego robić we wrześniu) 🔵napisanie sprawozdania pracy pedagoga specjalnego (jeśli wymagane) 🔵i oczywiście bieżąca praca: konsultacje z rodzicami, nauczycielami, rozwiązywanie konfliktów i sytuacji trudnych, wsparcie uczniów, sporządzanie informacji do poradni (szczególnie uczniów, którzy kończą etap edukacyjny), itd. ❓O czymś zapomniałam? Co jest dla Ciebie najtrudniejsze pod koniec roku szkolnego? ☺️ #pedagogspecjalny #szkoła #edukacja ♬ FEEL THE GROOVE – Queens Road, Fabian Graetz
Studia podyplomowe dla nauczycieli
Inną z możliwości zdobycia wymaganych kwalifikacji jest ukończenie studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki specjalnej. Są to specjalistyczne programy, które umożliwiają zdobycie wykształcenia ukierunkowanego na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów.
Nauczyciel wspomagający – zarobki
Ze względu na specjalistyczne wykształcenie, jakie musi posiadać nauczyciel, zarobki nauczyciela wspomagającego są równie złożone. Średnio w Polsce zarabia 4458 zł brutto miesięcznie. Podobnie jak inni nauczyciele, otrzymuje wynagrodzenie składające się z płacy zasadniczej oraz różnych dodatków.
Gdzie szukać pracy jako nauczyciel wspomagający?
Taki pedagog jest potrzebny w każdej placówce oświatowej: w przedszkolu lub szkole. Oczywiście, zadania nauczyciela wspomagającego w przedszkolu będą się różnić od tych na wyższych etapach edukacji, ale sens jego pracy pozostaje ten sam: pomóc dziecku, które ma trudności w nauce i przystosowaniu do środowiska szkolnego.