Optymalizacja żmudnego i długotrwałego procesu poszukiwania pracowników to główny cel, jaki stawia przed rekruterami rekrutacja IT. By przebiegała ona sprawnie i efektywnie, pracodawca nie musi osobiście się nią zajmować. Wystarczy, że sprawuje nad nią kontrolę i ma możliwość bezpośredniej ingerencji w jej przebieg. Na takie działanie pozwala usługa outsourcingu procesów rekrutacji, zlecana do przeprowadzenia zewnętrznym firmom rekrutacyjnym. Rekruter staje się aktywnym członkiem branżowego przedsiębiorstwa, by móc jak najcelniej określić jego potrzeby i możliwości oraz oczekiwania w stosunku do nowego pracownika.
Rekrutacja IT przebiega optymalnie i sprawnie wtedy, gdy kandydaci postrzegają firmę jako atrakcyjne i pożądane miejsce zatrudnienia. By tak się stało, konieczne jest jednak podjęcie szeregu oddziaływań. Noszą one miano marketingu rekrutacyjnego, a ich celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku pracodawcy w oczach obecnych i przyszłych kandydatów. W tym celu wykorzystuje się zasady kreowania korzystnego Employer Branding oraz candidate experience. W ten sposób zwiększa się zainteresowanie ofertami kandydatów pasywnych. Zwykle nie są oni bowiem skłonni do bezpodstawnej zmiany dotychczasowego miejsca zatrudnienia. Ponieważ nie szukają pracy, to rekruter musi znaleźć odpowiedni sposób, by do nich dotrzeć. Nie jest to łatwe, ale możliwe.
Marketing rekrutacyjny
Nieodłącznym elementem niemal wszystkich procesów rekrutacyjnych jest przemyślany marketing. Jest on potrzebny zwłaszcza w dynamicznie rozwijającej się branży IT. Pozwala rekruterom spersonalizować i zoptymalizować proces rekrutacji. W celu stworzenia pozytywnego wizerunku firmy w branży wykorzystuje się zasady identyfikacji wizualnej, indywidualizacji, kompleksowości i content marketingu. Treści przedstawiane przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne i rekruterów powinny być zatem spójne pod względem wizualnym i tekstowym. Istotne jest przyciągnięcie uwagi kandydata już na samym początku tego skomplikowanego procesu, jakim jest rekrutacja IT. Może ona sprawiać trudności zwłaszcza ze względu na zwiększony popyt na specjalistów branży na rynku.
Rekruter aktywnie nawiązuje relacje z potencjalnymi kandydatami, zachęcając ich do interakcji i budowania kontaktu. Sprzyja temu promowanie marki pracodawcy z wykorzystaniem specjalistycznej metodologii i narzędzi marketingowych. To działanie niezbędne zwłaszcza w celu dotarcia do największych talentów IT (talent acquisition). Proces poszukiwania pracowników dla branży technologii informacyjnej lub teleinformatycznej musi przybierać formę aktywną. Rekruterzy docierają do kandydatów pasywnych, szczegółowo przygotowując wszystkie etapy swoich działań.
Rekrutacja IT
Jeśli pracodawca chce, by rekrutacja IT przebiegła szybko i sprawnie, musi zoptymalizować jej proces już na pierwszym etapie podejmowanych działań. Marketing rekrutacyjny powinien być zatem istotną częścią każdej podejmowanej przez pracodawcę lub rekrutera czynności. Zaczynając od etapu awareness (świadomość), firma powinna zaistnieć w pełni w świadomości potencjalnych kandydatów do pracy i rozpocząć budowanie pozytywnego wizerunku marki opartego na Employer Branding i candidate experience. W prowadzeniu kampanii brandingowych pomocne są social media i sieci GoogleAds, Facebook Business czy LinkedIn Ads.
W kolejnym etapie (consideration) istotne jest, by wspierać kandydata w procesie rozważania propozycji rekrutera lub pracodawcy, W tym celu należy wykorzystać promujące kampanie remarketingowe i cyklicznie odświeżać swój wizerunek w świadomości potencjalnego kandydata. Dostęp do szczegółów związanych z procesem rekrutacji zyskują tylko ci kandydaci, którzy wyrażą chęć swojego zainteresowania nimi (etap interest). Kolejne części procesu rekrutacji odpowiadają tradycyjnemu jego przebiegowi.
Nad prawidłowością przebiegu rekrutacji IT czuwają specjaliści. W celu optymalizacji procesu korzysta się bowiem głównie z usługi RPO (ang. Recruitment Process Outsourcing – outsourcingu procesów rekrutacji). Usługa dostępna jest w firmie Sowelo Consulting i polega na zleceniu zewnętrznemu dostawcy przygotowania i kontroli nad przebiegiem rekrutacji. Dzięki temu zleceniodawca zyskuje nieograniczony dostęp do eksperckiej wiedzy i doświadczenia headhunterów. Nie musi zatem obciążać siebie samego lub pracowników działu HR czy kadr dodatkowymi obowiązkami. Zamiast spędzać czas na uciążliwej analizie nadsyłanych CV lub poszukiwaniu kandydatów pasywnych, przedsiębiorca może oddać się realizacji celów biznesowych przedsiębiorstwa.
Praca headhuntera
Headhunter poszukujący pracowników branży IT musi działać sprawnie i konkretnie. Przedsiębiorca powierza mu z reguły zadanie optymalizacji całego przebiegu procesu rekrutacji. Począwszy od wyboru odpowiedniej strategii, poprzez selekcję kandydatów aż po spotkania z wybranymi osobami. Konstruowane z jego pomocą ogłoszenia zawierają wyłącznie konkretne informacje. Są one dobierane tak, by odpowiadać potrzebom pracodawcy, określonym w stworzonym wcześniej profilu kandydata. Coraz częściej już na etapie pisania ogłoszenia podaje się bardzo szczegółowe informacje.
Rekruter prowadzi rekrutację, pamiętając o zasadzie H2H (human to human). Traktuje kandydatów indywidualnie i jednostkowo. Jednym ze sposobów na pokazanie kandydatom swojego podejścia podczas procesu rekrutacji, jest ujawnienie wizerunku swoich pracowników. To oni mogą przedstawić kandydatom misję firmy oraz sens wykonywanej przez siebie pracy. Również w ten sposób buduje się społeczność branżową. Headhunter staje się częścią społeczności IT. Rekrutuje przez networking, na branżowych meet-up’ach (realnych i wirtualnych), platformach, a nawet hackatonach. Wysyła zadania programistyczne, których rozwiązanie staje się jednym z koniecznych etapów rekrutacji IT.
Headhunterzy pracujący w Sowelo Consulting są otwarci na innowacyjne i nowatorskie rozwiązania. W procesie optymalizacji procesu poszukiwania pracowników dla branży uwzględniają potrzeby każdej ze stron. Minimalizują koszty i czas konieczny do finalizacji procesu, jednocześnie maksymalizując jego efektywność. Zwykle podczas dwóch miesięcy współpracy ze zleceniodawcą przygotowują i przeprowadzają skuteczną taktykę, której efektem jest zatrudnienie prawdziwego talentu. W razie konieczności doradzają skorzystanie z różnorodnych rozwiązań (rekrutacyjnego bota, stworzenia branżowego bloga czy podcastów).
Optymalnie, czyli jak?
Rekrutacja IT może przebiegać tanio, szybko i skutecznie. Doświadczeni rekruterzy dbają o poziom swojego wskaźnika zatrudnionych pracowników. Świadczy on bowiem o ich skuteczności (success rate). W celu optymalizacji procesu dokonuje się również jego automatyzacji. W Sowelo Consulting specjaliści wykorzystują systemy ATS, które nie tylko przyspieszają proces rekrutacyjny, ale również obniżają jego koszty. System kontroluje dane, dokonuje selekcji CV, dba o porządek w procesie zdobywania i przechowywania danych zgodnie z zasadami RODO. Należy jednak pamiętać o tym, że nie zastąpi on doświadczenia rekrutera. System funkcjonuje bowiem na podstawie określonych algorytmów, wykorzystując słowa-klucze. Tylko headhunter o wysokim poziomie wiedzy i doświadczenia może skontrolować jego działanie i dokonaną wstępną selekcję dokumentów aplikacyjnych.
Pomoc, którą oferują przedsiębiorcom doświadczeni rekruterzy, wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności procesu rekrutacji. Nieudane poszukiwanie pracownika skazuje bowiem przedsiębiorstwo na długofalowe skutki i konsekwencje. Nie tylko w postaci dodatkowych kosztów, ale również spadku rzetelności i jakości wykonywanych przez innych pracowników obowiązków lub ich wzajemnej relacji (również z przełożonymi).
Comments 1