Szkoła średnia to w życiu każdego człowieka decydujący etap edukacji. Już w szkole średniej można poznać różne zagadnienia, które przydadzą się na dalszej drodze zawodowej. Jednym z nich jest zarządzanie — warto dowiedzieć się na ten temat więcej.
Biznes i zarządzanie w szkołach średnich
Biznes i zarządzanie to przedmiot szkolny, który jest obowiązkowy w liceach i technikach. Od 2027 roku będzie można go także zdawać na maturze. Jego założeniem jest praktyczna nauka zarządzania projektami oraz praca zespołowa nad najróżniejszymi zagadnieniami praktycznymi. Celem jest rozwiązywanie zadań, które wprowadzą uczniów w świat problemów związanych z ekonomią i finansami w życiu codziennym — zarówno osobistym, jak i zawodowym.
Lekcje biznesu i zarządzania mają pomagać w zrozumieniu funkcjonowania gospodarki rynkowej, a także uczyć poruszania się na rynku pracy. Umożliwiają pracę nad projektami oraz zarządzanie nimi, co z pewnością przyda się w dorosłym zawodowym życiu. Na lekcjach biznesu i zarządzania można także zdobyć kompetencje do założenia własnej firmy.
Jak uczyć się zarządzania?
Nauka w praktyce jest bardzo ważna i można wynieść z niej wiele przydatnych umiejętności. Warto jednak wiedzieć, gdzie można znaleźć wiedzę teoretyczną dotyczącą zagadnień związanych z zarządzaniem. Podręcznik Krok w biznes i zarządzanie to kompendium wiedzy zawierające informacje o zarządzaniu projektami, gospodarce rynkowej oraz finansach osobistych. Oprócz treści zawiera infografiki, które ułatwiają przyswajanie i zapamiętywanie wiedzy.
Dzięki tematycznym materiałom naukowym można rozwijać swoje kompetencje także w zarządzaniu. Odpowiednie kompetencje są bardzo ważne dla każdego pracodawcy — to właśnie one są głównym zasobem w zdobywaniu przewagi konkurencyjnej firmy. Dzięki prawidłowo dobranym zasobom ludzkim organizacja może odnieść duży sukces w funkcjonowaniu.
Jakie kompetencje w zarządzaniu?
Pojęcie kompetencji wywodzi się z języka łacińskiego. Słowo „competentia” oznacza dosłownie odpowiedzialność. Kompetencją jest więc zakres wiedzy i umiejętności, która uprawnia daną osobę do realizowania określonych działań. Dzięki kompetencjom pracownik może wykonywać zadania lub czynności w sposób skuteczny. Kompetencje można podzielić na kilka kluczowych kategorii. Są to kompetencje koncepcyjne, administracyjne, techniczne, organizacyjne oraz interpersonalne.
Jedną z najważniejszych kompetencji w zarządzaniu jest skuteczna komunikacja. Komunikacja pozwala na efektywną pracę zespołową zarówno pomiędzy pracownikami, jak i menedżerami. Jest ona kluczowa także podczas pracy zespołowej, która w każdej branży wymaga współdziałania z innymi pracownikami. W pracy zespołowej bardzo ważne jest także zaufanie oraz budowanie relacji partnerskich. Warto także zwrócić uwagę na kompetencje niezbędne do organizacji wystąpień publicznych, a w przypadku menedżerów istotny jest też rozwój kompetencji przywódczych.
Artykuł sponsorowany.