Od jakiegoś czasu, na polskim rynku pracy, coraz częściej pojawia się, groźnie brzmiące określenie zatrudnienia na umowę, bądź kontrakt B2B. B2B to skrót od angielskiego – business to business. To rodzaj relacji biznesowy, a taka forma umowy, zdaję się wypierać powoli, dotychczas najwyżej cenioną, umowę o pracę. Jest to nic innego, jak umowa wiążąca dwie firmy, na zasadach współpracy – współpracę ze zleceniodawcą reguluje kodeks cywilny i umowa, która zostanie spisana między firmami. Mogą to być przedsiębiorstwa z różnych dziedzin gospodarczych lub tej samej branży. Bez znaczenia pozostaje też fakt, czy są one wieloosobowe, czy jednoosobowe. Tak naprawdę, każdy dotychczasowy pracownik podlegający umowie o pracę, czy nawet zlecenie, może przejść na zatrudnienie w oparciu o umowę B2B. Wiąże się to jedynie z otwarciem działalności gospodarczej. Dzięki temu, staje się on szefem samego siebie, świadczącym usługi, dla kogoś innego. Dzięki samozatrudnieniu, to on decyduje o warunkach pracy. Umowa B2B wygląda jednak, trochę inaczej niż popularna umowa o pracę i niesie za sobą inne ważne aspekty.
Umowa B2B – jak wygląda i na co trzeba uważać?
Umowa B2B charakteryzuje się pewnymi wytycznymi, których spełniać nie muszą pracownicy podlegający innym rodzajom umów. Kontrakt zawierany jest pomiędzy co najmniej dwoma przedsiębiorstwami, więc osoba, nie posiadająca własnej działalności gospodarczej, nie może podpisać takiego kontraktu. Podpisując umowę z firmą, która będzie zlecała nam pracę, należy zwrócić uwagę na wynagrodzenie, jakie oferuje nam druga strona. Zazwyczaj są to stawki wyższe niż proponowane zatrudnianym pracownikom, ale jednak nie do końca jest to tak kolorowe. W przypadku osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, wszystkie składki zdrowotne, emerytalne i chorobowe oraz podatek, trzeba opłacać samemu. Dochodzą również koszty prowadzenia działalności, takie jak choćby prowadzenie księgowości.
Co ostatecznie powoduje, że pierwotnie proponowana stawka, wcale nie jest tą, którą zarobimy ostatecznie. Umowa B2B nie podlega również przepisom prawa pracy, więc zasadniczo, nie przypomina umowy o pracę. W jej treści powinny znaleźć się informację, o kontroli jednej ze stron, nad drugą, która powinna ograniczać się do minimum oraz ewentualnej odpowiedzialności za niedotrzymane terminy. Istotny również jest zapis, o zakazie konkurencji, który jest różnie interpretowany, ale praktycznie nieunikniony. Sprawdzić należy zatem, czy zawiera wszelkie niezbędne informację. Dodatkowo, tak jak w przypadku wszystkich innych umów, warto sprawdzić, w jakim terminie następuję płatność, w jakim czasie powinny zostać wykonane powierzone zadania oraz jak wygląda sytuacja z rozwiązaniem kontraktu. Wszystkie te aspekty, mają pomóc w obopólnym zadowoleniu stron. Poza tym, taka umowa zawiera dane obu stron, okres współpracy i podpisy. Jako współpracownicy, obie strony, mają prawo dowolnie negocjować warunki umowy, w której mogą znaleźć się dodatkowe informacje, ustalone i zaakceptowane przez świadczeniobiorcę i świadczeniodawcę.
Umowa B2B a umowa o pracę – kodeks cywilny
Model b2b jest coraz bardziej popularny. Umowa pomiędzy przedsiębiorstwami zapewnia podobne warunki pracy i benefity.
Obecnie zatrudnienie w formie B2B staje się coraz bardziej popularne, a Pracodawcy-kontrahenci starają się traktować wszystkie osoby zatrudnione w podobny sposób, zapewniając podobne warunki pracy oraz benefity.
Jakie są różnice w umowie o pracę, a kontrakcie B2b? Oto podstawowe różnice:
Forma współpracy B2B:
- umowa zawierana między usługodawcą, a usługobiorcą (należy ona do umów umów cywilnoprawnych, jak np. umowa zlecenie),
- wymagane jest prowadzenie własnej działalności przez obie strony,
- strony umowy współpracują na zasadzie partnerstwa,
- Twoje składki ZUS oraz podatki naliczane są przed Twoją firmę swoim zakresem,
- Forma opodatkowania do wyboru: zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
- obszar działania (miejsce i czas pracy) nie jest narzucony przez usługodawcę – najczęściej jest to praca zdalna,
- umowa B2B nie przewiduje urlopy wypoczynkowego,
- Okres wypowiedzenia umowy jest dowolny – ustalony w umowie o prace.
Forma współpracę w oparciu i umowę o pracę:
- umowa zawierana pomiędzy pracodawcą, a pracownikiem (podmiotem gospodarczym, a osobą fizyczną),
- stosunek pracy – podporządkowanie się poprzez wykonanie pracy pod pracodawcę,
- umowę reguluje kodeks pracy,
- składki ZUS naliczane i odprowadzane są przez pracodawcę,
- pracodawca wyznacza miejsce i czas pracy,
- umowa o pracę określa stanowisko pracy,
- pracownik ma prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego oraz zdrowotnego.
- wypowiedzenie Umowy o Pracę musi być korzystne dla pracownika – zgodnie ze wskazaniem w Kodeksie Pracy.
Kontrakt B2B – minusy i plusy umowy pomiędzy firmami
W zasadzie, zdawać by się mogło, że ten rodzaj umowy, jest najkorzystniejszy dla obu stron, jeśli chcą one być niezależne. W działalności B2B, nikt nie ma przełożonych, nikt nikogo nie zatrudnia, a więc odchodzą wszelkie formalności z zarejestrowaniem pracowników. Bardzo często, oferty pracy, w której proponowana jest taka umowa, mają również dużo lepsze stawki wynagrodzenia. Pamiętać jednak należy, że z wyższą stawką, w parze idą dodatkowe koszty prowadzenia działalności. Trzeba również wystawiać za wszelkie wykonane prace, co jest dodatkowym obowiązkiem dla usługobiorcy. Prowadzenie dokumentacji, związanej z działalnością, wcale nie jest takie proste, więc okazać się może, że niezbędna będzie pomoc, wykwalifikowanej księgowej. Dlatego trzeba dokładnie sprawdzić, czy ten model nam się opłaca. Znaczącą zaletą takiego zatrudnienia, jest dowolność miejsca i czasu wykonywania powierzonych obowiązków. Nikt nie może narzucać nam godzin w jakich przystępujemy do powierzonych nam zadań, ani oczekiwać wstawiennictwa się w biurze zleceniodawcy. Niestety, w przeciwieństwie do umowy o pracę, osobie podlegającej umowie B2B nie przysługują dni urlopu. Kontrakt B2B nie podlega również innym przepisom zawartym w Kodeksie Pracy, a co za tym idzie, żadna ze stron, w razie sporu, nie może się na niego powoływać. Na pewno, wybranie takiej umowy, jest korzystne dla samozatrudnionych, którzy mają możliwość wykonywać pracę, dla wielu przedsiębiorstw, gdyż umów tych, można posiadać jednocześnie nieograniczoną ilość. Przed podjęciem decyzji, warto więc zastanowić się, czego tak naprawdę oczekujemy. Jeśli cenimy niezależność, jest to idealne rozwiązanie. Elastyczność wynikająca z kontraktu B2B, daje nam pełne poczucie samodzielnych decyzji i odpowiedzialności za samych siebie. Jeśli boimy się jednak, że nie poradzimy sobie z własną firmą i odpowiedzialnością za dopilnowanie naszych interesów, pozostańmy na etacie. Niestety prowadząc własną firmę, trzeba brać pod uwagę różne okoliczności i przewidywać wydarzenia,, tak aby nie zawalić żadnych powierzonych nam zadań.
Wypowiedzenie umowy B2B – co powinno zawierać?
Podobnie, jak w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę, wypowiedzenie umowy B2B, musi zawierać tytuł , który w tym przypadku brzmieć będzie; „Wypowiedzenie umowy o współprace”, jako, że żadna ze stron nie jest pracodawcą, tylko obie są sobie równe. Niezbędne jest także miejsce i data podpisania oraz nasze dane i dane drugiej strony. W takim dokumencie, powinna znaleźć się także informacja, jakie zadania były zlecone usługobiorcy i w jakim stopniu zostały wykonane. Ponadto, powinniśmy w nim uwzględnić okres wypowiedzenia, który wcześniej powinien być obopólnie ustalony i zapisany w umowie. Dodatkowo, co istotne, takie wypowiedzenie, musi zawierać informacje, o dacie podpisania umowy oraz jej numer. Umowę B2B może wypowiedzieć każda ze stron, ze względu na złamanie warunków lub bez podania przyczyny. Podpisanie umowy, jak i jej rozwiązanie, daje obu stronom możliwość negocjacji warunków.
Kalkulator wynagrodzeń B2B
Zatrudnienie w oparciu o umowę B2B, czyli współpraca na określonych warunkach, nigdy nie przynosi jedynie czystego zysku. Usługobiorca musi opłacić podatek dochodowy, zależny od formy jaką wybrał. Usługodawca natomiast, nie ponosi dodatkowych kosztów, ponieważ nie zatrudnia pracownika. Zakładając jednoosobową działalność gospodarczą, możemy zdecydować się na podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub liniowy. Dodatkowo od ustalonego wynagrodzenia, należy odjąć VAT i składki ZUS. Składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, są bardzo ważne, gdyż to one pozwalają nam choćby, na korzystanie z opieki medycznej w ramach NFZ. Jako legalnie działająca firma, niestety nie da się tych kosztów pominąć. W związku z wykonywaniem pracy bez określonego miejsca, musimy liczyć się także z kosztami związanymi z codziennymi wydatkami i opłatami, takimi jak prąd, Internet, czy wynajem lokalu. Aby obliczyć przychód, najlepiej wykorzystać najprostszy wzór;
WYNAGRODZENIE – PIT – VAT (23%) – ZUS = PRZYCHÓÓD
Dopiero od tej kwoty odejmujemy wszystkie inne zobowiązania. To, jaki przychód osiągniemy, zależy także od tego, czy skorzystamy ze zniżek oferowanych młodym przedsiębiorcom i na jakich zasadach rozliczmy podatek dochodowy. Wiele zależy od branży w jakiej będziemy działać oraz od kwot, jakie przyjdzie nam rozliczać.
Zakaz konkurencji B2B
Większość umów B2B charakteryzuje się zapisem, o zakazie konkurencji. To coraz częstsze zjawisko, nawet w przypadku innych umów i form zatrudnienia. Wynika to z prostego faktu, iż zazwyczaj jedna ze stron, udostępnia drugiej dostęp do baz danych i ważnych dokumentów. Wykorzystanie ich do własnych celów zarobkowych,, mogłoby zaszkodzić naszemu kontrahentowi. Poza tym jest nieetyczne. Dlatego, żeby uniknąć takich niespodzianek, strona, która jest odpowiedzialna za przekazanie danych, zazwyczaj decyduje się na wprowadzenie tej klauzuli do umowy. Jest to dla niej najprostsza forma zabezpieczenia swoich interesów. Należy jednak zwrócić uwagę, jak została ona sformowana. Teoretycznie, zakaz konkurencji, najbardziej staje się uporczywy, dopiero po rozwiązaniu współpracy.
Jednak wchodzi w życie z dniem podpisania umowy o współpracę. Dlatego jeszcze podczas trwania współpracy, nie powinniśmy wykorzystywać zdobytych informacji i doświadczenia, do tego, by zacząć działać na własną rękę, bądź zyskać profity z podzielenia się nimi z konkurencją. Ważne jest jednak, aby od samego początku określić, jakich dziedzin gospodarki będzie on dotyczył. Niekoniecznie musi on wpływać bezpośrednio na dalszy rozwój naszej kariery. Być może, będzie on obowiązywał tylko na określonym terenie lub przez jakiś czas, to także należy pisemnie określić. Zakaz konkurencji, nie powinien jednak całkowicie ograniczać jednej ze stron. W wypadku, gdy taki zapis uniemożliwia podjęcie nowego stanowiska, czy zadania, usługodawca jest zobowiązany zapłacić usługobiorcy zadośćuczynienie. Może on być wypłacony jako część wynagrodzenia, bądź osobny ekwiwalent.
Marketing B2B – rynek horyzontalny i wertykalny
Sprzedaż B2B to zawieranie transakcji pomiędzy podmiotami prowadzącymi własną działalność. Rynek B2B zakłada sprzedaż w znacznie większej ilości produktów, niż w przypadku np. B2C. Co więcej handel w tym modelu, realizowany jest powtarzalnie, a dodatkowo w B2B często negocjowane są warunki – a zatem niższe koszty dla strony kupującej produkty i usług. Mając na myśli handel oparty o B2B, zazwyczaj mówimy o sklepach internetowych, dlatego taką sprzedaż dzielimy na:
- rynki horyzontalne – dzielone są na poszczególne sektory. Nie jest to związane z produkcją bezpośrednią, zazwyczaj skupia się na regionie geograficznym świata. Powodem takiego stanu rzeczy, jest fakt, że międzynarodowe korporacje budują podobne platformy.
- rynki wertykalne – zazwyczaj obejmują zakresem jedną branże. Handel związany jest z dobrami, która uwzględnia produkcja bezpośrednia.
Ponadto zakupy w modelu B2B możemy dzielić na dwa sposoby realizacji:
- e-Procurement – proces zaopatrzeniowy, który rozpoczyna się zgłoszeniem w sprawie zapotrzebowania na dane dobro, całą procedurą dziejącą się pomiędzy nawiązaniem współpracy, a płatnością.
- model aukcyjno-przetargowy – to sposób realizacji, gdy zakup jest jednorazowy. Ten sposób sprzedaży przypomina pewnego rodzaju aukcje – nabywca wybiera w określonym czasie możliwość spośród wielu, jakie są mu przedstawione. Oferty zmieniane są na bieżąco.
Jednoosobowa działalność gospodarcza, kiedy się opłaca?
Umowa B2B, a co za nią idzie, samozatrudnienie, nie dla każdego jest korzystnym rozwiązaniem. Biorąc pod uwagę wynagrodzenie równie najniższej krajowej, niewiele zarobilibyśmy w tym modelu pracy. Co prawda, rzadko zdarza się, by oferty z takim wynagrodzeniem, pojawiały się na rynku, ale jeśli już trafilibyśmy na taką, dobrze wiedzieć, że jest ona nieopłacalna. Przecież należy od tego dochodu, odliczyć dodatkowe koszty, które już wyżej zostały wymienione. Oczywiście możemy znaleźć taką ilość zleceń, która zaspokoi nasze potrzeby finansowe – ale czas nie jest przecież z gumy. Dlatego tego typu umowy, są korzystne, gdy w perspektywie mamy dużo wyższe zarobki. Co prawda, młody przedsiębiorca może skorzystać z obniżonych składek ZUS, na preferencyjnych warunkach, przez pierwsze dwa lata swojej działalności, ale później niestety ta kwota drastycznie wzrasta. Jeśli zamierzamy podpisać długoletni kontrakt, trzeba wziąć to pod uwagę. Co prawda, każdą umowę można negocjować, ale jak wiadomo, wzrost kosztów, nikomu nie jest na rękę. Pamiętać należy również, że w przypadku np. jednoosobowej działalności gospodarczej, przedsiębiorca za ewentualne zadłużenia firmy, odpowiada całym swoim majątkiem. Zatem, zanim zdecydujemy się na ten rodzaj współpracy, warto zorientować się w kosztach, jakie będziemy musieli ponosić w związku z założeniem firmy. Istnieją różne ulgi dla świeżo upieczonych przedsiębiorców.
Czytaj więcej: plusy i minusy B2B
Comments 1