Przysłowiowe „owocowe czwartki” należą do popularnych benefitów pracowniczych, choć… w oczach wielu pracowników wcale nie są one atrakcyjnym udogodnieniem. Z tego powodu dodatki pozapłacowe – jeśli mają rzeczywiście spełniać swoją rolę – muszą trafiać w ich potrzeby i pomagać im radzić sobie z aktualnymi wyzwaniami (często nie tylko zawodowymi). Jakie więc benefity pracownicze warto zaproponować swojemu zespołowi? Czym zastąpić zdrowe przekąski, aby zyskać uznanie wśród pracowników?
Czy to koniec „owocowych czwartków”? O zmianie podejścia do benefitów pracowniczych
Przysłowiowe „owocowe czwartki” należą do popularnych benefitów pracowniczych, choć… w oczach wielu pracowników wcale nie są one atrakcyjnym udogodnieniem. Z tego powodu dodatki pozapłacowe – jeśli mają rzeczywiście spełniać swoją rolę – muszą trafiać w ich potrzeby i pomagać im radzić sobie z aktualnymi wyzwaniami (często nie tylko zawodowymi). Jakie więc benefity pracownicze warto zaproponować swojemu zespołowi? Czym zastąpić zdrowe przekąski, aby zyskać uznanie wśród pracowników?
Dlaczego mówimy o owocowych czwartkach?
Owocowe czwartki to popularna inicjatywa, której celem jest promowanie zdrowego stylu życia wśród pracowników poprzez regularne dostarczanie świeżych owoców (np. winogrona, jabłka, ale też warzywa, które posłużyć do wyciskania soków). Ten „dodatek” ma pełnić formę benefitu, o której wspomina się np. podczas procesu rekrutacyjnego.
Owocowe czwartki były niegdyś głównym sposobem na zwiększenie satysfakcji z pracy i budowanie pozytywnej atmosfery w zespole, pokazując, że firma dba o zdrowie swoich pracowników. Dziś jednak ten gratis bywa niewystarczający, a pracownicy oczekują… znacznie więcej.
Skąd się wzięła zmiana podejścia do benefitów pracowniczych?
Według raportu Pracuj.pl (Benefity – czyli co motywuje pracowników?), aż 33% pracowników na pytanie „Czego brakuje Ci obecnie w pracy – benefitów czy podwyżki?” odpowiedziało, że brakuje im benefitów. Pod tym mianem mamy na myśli wszystkie pozafinansowe „dodatki”, których celem jest zwiększenie satysfakcji i zaangażowania pracowników, a także przyciągnięcie i zatrzymanie talentów w firmie. Niegdyś pod tym mianem figurowały „owocowe czwartki” lub dofinansowania karty sportowej. Dziś jest to znacznie więcej.
Zmianę podejścia do benefitów wymusiła pandemia i fakt, że pracownicy przestali pojawiać się w fizycznie w biurze. Bo co dają świeże owoce w biurze komuś, kto pracuje zdalnie? Albo co pracownikowi po wejściówce na siłownię, gdy te w całej Polsce były zamknięte? Te proste przykłady pokazują, dlaczego zmieniło się podejście do benefitów pracowniczych. Od pewnego czasu widać też trend w postaci bonusów dla osób współpracujących nie tylko na umowę o pracę czy cywilno-prawną, ale też B2B.
Poza tym menadżerowie i pracodawcy mają coraz większą świadomość, że do każdego pracownika warto podchodzić indywidualnie, a coraz wyższy poziom stresu (i niższy wskaźnik dobrostanu) wymiernie przekłada się na kondycję firmy. Zróżnicowanie wiekowe i kulturowe sprawia, że nie da się znaleźć benefitu, który równie skutecznie motywuje wszystkich i „zadba” o ich wellbeing. I tak dla pana Stanisława tuż przed emeryturą doskonałym benefitem okazuje się paczka świąteczna, dla czterdziestoletniego Tomka – dofinansowanie studiów i możliwość korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych, a dla Asi z pokolenia zetek – elastyczne godziny pracy i dopłata do wyjazdu wakacyjnego („wczasy pod gruszą”).
Jakie benefity pracownicze są teraz popularne?
Wspomniane wcześniej paczki świąteczne i urodzinowe, możliwość korzystania z firmowego sprzętu czy elastyczne godziny pracy to przykłady popularnych i pożądanych przez pracowników dodatków pozapłacowych.
Inne bardzo popularne benefity pracownicze to:
- prywatna opieka medyczna, teraz uzupełniana często o możliwość zrobienia badań profilaktycznych. Raport Pracuj.pl wskazał, że pakiety prywatnej opieki medycznej oferuje nawet 43% pracodawców,
- ubezpieczenie na życie,
- dofinansowanie posiłków w formie tzw. „lunchówek” (np. jako karta prepaid, z której pracownik może skorzystać w pobliskim lokalu lub markecie, aplikacji do zamawiania jedzenia na dowóz albo w restauracji przy okazji delegacji),
- karta sportowa, którą oferuje 39% pracodawców,
- finansowanie szkoleń, które oferuje 25% firm. W tym celu skorzystać można z oferty szkoleń Vademecum, które skupiają się umiejętnościach miękkich, tj. komunikacja czy feedbackowanie,
- bony zakupowe, których oczekuje 22% pracowników,
- finansowanie lekcji językowych, co spotkać można w 19% organizacji,
- bezpłatna, firmowa biblioteczka,
- bilety do kina, teatru czy na imprezy sportowe.
Wśród mniej oczywistych korzyści, które może zaproponować pracodawca, żeby zadbać o motywację i dobrostan pracowników, warto wymienić możliwość wyboru dnia i częstotliwości wypłaty (np. pierwszego lub ostatniego dnia miesiąca, raz w miesiącu lub raz w tygodniu itp.) albo zabrania dziecka do pracy w awaryjnej sytuacji. A naprawdę świetną opcją jest tzw. kafeteria dla pracowników, czyli kilka benefitów do wyboru – osoba zatrudniona sama decyduje, z którego chce skorzystać.
Dlaczego warto oferować swoim pracownikom benefity?
Jak wspomniano na wstępie, benefity dla pracowników pojawiają się w większości ofert pracy. Dlatego jeśli chcesz być konkurencyjnym pracodawcą i zatrudnić do swojego zespołu wykwalifikowanych, wartościowych ludzi, musisz zaproponować dodatki pozapłacowe. To prawda, że to dla Ciebie dodatkowy koszt, ale niektóre z nich możesz sfinansować z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych ZFŚS (jeśli go prowadzisz). Inne (np. posiłki dla Twoich pracowników, masaż, fizjoterapia, upominki rzeczowe) są zwolnione z ZUS, przynajmniej do pewnej wysokości – dlatego zarówno Tobie, jak i pracownikowi, bardziej opłaca się benefit niż podwyżka wynagrodzenia zasadniczego. Co więcej — zdrowie pracowników jest opłacalne dla samej organizacji, dlatego benefity pociągają za sobą relację win-win.
Nie można też zapomnieć o korzyściach, które nie są czysto finansowe. Benefity pracownicze stanowią dodatkową motywację do pracy, zwiększają zaangażowanie i lojalność zespołu, podnoszą satysfakcję z wykonywanych zadań, ułatwiają rekrutację talentów i budują lepszą relację na linii pracodawca-pracownik.
Czego potrzebują Twoi pracownicy?
Efektywne zarządzanie wymaga od lidera nie tylko doskonałej znajomości swojej branży, ale także umiejętności rozpoznawania i zaspokajania potrzeb swojego zespołu Dlatego też tak ważna jest otwarta komunikacja, elastyczność, budowanie relacji i motywowanie pracowników. W tym kontekście nieocenione są profesjonalne szkolenia dla menadżerów od Vademecum.
Moduły szkoleniowe są starannie dopasowane do potrzeb zespołu i kadry zarządzającej, dlatego też obejmują szeroki zakres tematów – od psychologii zarządzania, przez strategie budowania zespołu, aż po konkretne narzędzia, które można wdrożyć w praktyce. Uczestnictwo w takim kursie nie tylko podnosi kompetencje menadżera, ale również daje szansę na wymianę doświadczeń — zarówno w kontekście metod motywacyjnych, jak i konkretnych benefitów, które ostatecznie mają spełniać oczekiwania pracowników.
Bibliografia:
[1] https://media.pracuj.pl/26283-benefity-czyli-co-motywuje-pracownikow