Motywowanie pracowników bywa często całkowicie pomijane przez niektórych pracodawców. Inni stosują metodę motywowania poprzez wywieranie presji i lęku. Bywa to pozornie skuteczne, ale czy o to chodzi w prowadzeniu zespołu? Czy motywowanie pracowników naprawdę przynosi efekty w ich pracy? Jak skutecznie motywować pracowników? Jakich błędów nie popełniać i czego należy unikać? O tym wszystkim w naszym artykule.
Motywowanie pracowników – czym jest motywowanie?
Żeby móc zająć się kwestią motywowania pracowników, warto rozpocząć od zrozumienia samej definicji. Motywowanie czym jest? Wokół tego słowa powstało wiele definicji, a my przytoczymy kilka z nich.
- Motywowanie to proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania ludzi poprzez stwarzanie środków i możliwości realizacji ich systemów wartości i oczekiwań dla osiągnięcia celu motywującego”. (A. Kozdrój, 1990)
- Motywowanie to zachęcanie ludzi do zdobywania i rozwijania potrzebnych kompetencji. (T. Oleksyn, 2006)
- Motywowanie ma wymiar czynnościowy, funkcjonalny, polegający na świadomym i celowym oddziaływaniu na motywy postępowania ludzi przez stworzenie środków i możliwości realizacji ich systemów wartości, oczekiwań dla osiągnięcia celów motywujących. (S. Borkowska).
Z kolei motywowanie pracowników, możemy określić, jako proces zarządzania zasobami ludzkimi, który ma na celu wsparcie osiągania celów przedsiębiorstwa.
Motywowanie pracowników: co motywuje do pracy?
Jakie czynniki motywują pracownika do pracy bądź samego wyboru danego miejsca pracy? Na co przede wszystkim zwracamy uwagę w wyborze pracy? Główne kryteria to:
- Pieniądze – czyli zarobki. Im lepiej w stosunku do obowiązków pracownik zarabia, tym bardziej czuje się odpowiedzialny za swoją pracę i utożsamia się z nią. Dzięki odpowiedniemu wynagrodzeniu, pracownik będzie wiedział, że trudna lub stresująca praca, którą może wykonywać zostaje zrekompensowana, dzięki płacy.
- Stabilność zatrudnienia – przeciągające się umowy na czas określony, powodują w pracowniku niepokój, a czasem i poszukiwanie alternatywnego zatrudnienia. Pracownik, który posiada stabilne warunki zatrudnienia może znacznie bardziej angażować się w swoją pracę, poprzez utożsamianie jej z długodystansowym planem zawodowym.
- Atmosfera w pracy – dobra atmosfera w pracy jest jednym z najistotniejszych, a dla niektórych nawet najistotniejszym, czynnikiem przy wyborze pracy. Znacznie lepiej i efektywniej jest pracować w miejscu, w którym współpracownicy są przyjaźnie nastawieni i stanowią zespół, a nie konkurencje. Podobnie w przypadku pracodawcy – taki który jest szanuje pracownika, wpływa motywująco na poczucie komfortu pracy.
- Awans i możliwość rozwoju – inwestowanie w pracownika, to dobra inwestycja. Dzięki organizowaniu szkoleń dla pracowników, mają oni szansę poszerzać swoje kompetencje. Zaś samo awansowanie, które może być pośrednim wynikiem szkoleń, zdecydowanie sprawia, że pracownik angażuje się w swoje obowiązki, ponieważ ma świadomość, że może to zostać docenione.
- Pochwały – to naprawdę nic nie kosztuje, a upewnia pracownika, że to co robi – jest dobre. Pochwała, gratulacja, docenienie to drobne gesty, które pobudzają zapał pracownika. Każdy z nas lepiej czuje się po komplemencie, a osoba zatrudniona po pochwale z ust przełożonego, naprawdę może nabrać wiatru w żagle.
- Kreatywność – podarowanie pracownikowi przestrzeni na kreatywne podejście do pracy jest istotne. Trzymanie się sztywnych form jest dla jednych ważne, ale drudzy potrzebują odrobiny przestrzeni, aby móc skorzystać ze swojej kreatywności. To ostatecznie może przynieść dla całej firmy pozytywne zmiany. W końcu przy takiej formie działania, mogą narodzić się wybitne pomysły.
- Przestrzeń – dobrze, jeśli pracownik ma odpowiednią przestrzeń do wykonywania pracy. Wszystko w zależności od profilu zakładu pracy. Jednak warto pamiętać, aby zapewnić osobom, które dla nas pracują miejsce do odpoczynku, przerwy, stołówkę. Komfort w czasie przerwy od pracy też jest bardzo istotny.
- Nagrody i dodatki – nie muszą to być dodatkowe pieniądze, ale vouchery na eventy, wyjazdy, SPA. Dotyczyć to może jednostki, ale także całego zespołu. Organizowanie wydarzeń branżowych, spotkań integracyjnych także jest formą motywowania.
Motywacja pozytywna i negatywna
Na wstępie artykułu zwróciliśmy uwagę na problem motywacji związanej z wywieraniem presji. Istnieją zatem różne formy motywacji, którymi zajmiemy się w tym akapicie.
Motywacja pozytywna
Motywacja pozytywna, czyli wszystko to, co wywołuje pozytywne efekty, poprzez pozytywny stosunek do pracownika. Warto zauważyć, ze motywacja pozytywna wywiera na pracowniku przeważnie długotrwałe oddziaływanie. Co może być przykładem motywacji pozytywnej?
- Premie i awanse
- Pochwały i gratulacje
- Nagrody
- Dbanie o dobrą atmosferę wewnątrz zespołu
- Spotkania integracyjne
Motywacja negatywna
Motywacja negatywna to motywowanie osoby zatrudnionej, poprzez stwarzanie presji i poczucia zagrożenia. Przykłady motywacji negatywnej są:
- Wytykanie błędów i zwracanie uwagi
- Brak pochwał
- Grożenie zwolnieniem lub obcięciem pensji
I choć dla niektórych pracodawców ta forma, wydaje się konkretna, tak naprawdę jej oddziaływanie jest krótkofalowe. Pracownik poddawany presji przez dłuższy czas jest coraz mniej wydajny, zestresowany, może częściej unikać chodzenia do pracy, korzystania ze zwolnień lekarskich, a w ostateczności zdecyduje się odejść z pracy.
Jak widać motywowanie pracowników nie zawsze jest związane z inwestowaniem dużych kwot. Czasem wystarczy pracownikowi powiedzieć, że po prostu dobrze pracuje i zachęcić, aby pielęgnował swoje umiejętności. Dzięki temu jest znacznie większe prawdopodobieństwo, że zostanie w naszej firmie na dłużej i będzie stabilnym, kreatywnym i zaangażowanym pracownikiem.
Zobacz również: Kursy zawodowe, czyli jak przekwalifikować się i szybko zyskać nowy zawód – Portal i forum o pracy w Polsce i za granicą (forumpraca.pl)