Eko firma w tym przypadku to nie firma, która produkuje artykuły ekologiczne, ale taka która funkcjonuje ekologicznie. Eko postawa Twojego przedsiębiorstwa niesie szereg korzyści dla: środowiska, budżetu firmy oraz jej wizerunku. Sprawdź, dlaczego warto być eko i co zrobić, aby Twoja firma była ekologiczna.
Eko firma – dlaczego warto tworzyć ekologiczny wizerunek przedsiębiorstwa?
Ekologiczne postawy są coraz częściej i mocniej kreowane we współczesnym środowisku. Nic więc dziwnego, że konsumenci i klienci zwracają uwagę na to, czy firma z których usług chcą korzystać, przejawia ekologiczne działania. Przykładowo, jeśli posiadasz kawiarnie i klientom, którzy przyjdą z własnym kubkiem oferujesz kawę na wynos o 1 zł tańszą, przyciągniesz do siebie tych, którzy doceniają ekologiczne rozwiązania. Z kolei tych, którym jest to obojętne, możesz zachęcić do przejawiania eko-postawy. To wszystko jest pewnego rodzaju kulą śniegową, która przyciąga więcej i więcej. Docierasz do kolejnych odbiorców. Bycie eko to pozytywny PR.
Eko firma – kilka kroków ku zielonemu przedsiębiorstwu
Eko firmę można tworzyć na wiele sposobów, jednym z nich jest polityka wewnętrzna firmy, czyli to z jakich rozwiązań korzystasz.
Zielony transport – jako właściciel firmy możesz zachęcać swoich pracowników do korzystania z komunikacji miejskiej, dojazdów do pracy rowerem lub zasugerowania pracownikom, aby przyjeżdżali do pracy wspólnie, jednym samochodem. To rozwiązanie oczywiście nie zawsze jest możliwe, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie każdy może mieszkać w innym miejscu. Dodatkowo możesz nagradzać pracowników za ich eko-postawy. Bon do restauracji, kina, czy inna forma nagrody nie tylko zachęca pracowników do „zielonego transportu”, ale także podnosi morale. Jeśli obawiasz się, że wszyscy w Twojej 60 osobowej firmie zaczną korzystać z eko transportu, zaproponuj jeden eko-dzień w miesiącu. Co to takiego? Dla swoich ekologicznych pracowników przygotuj nagrodę w postaci krótszego dnia w pracy. Każda godzina wydłużająca weekend, jest cenna.
Ogranicz papier – kolejnym wartym uwagi rozwiązaniem jest ograniczenie zużycia papieru w firme. Warto zatem wdrażać rozwiązania, w których drukarka będzie coraz rzadziej używana. Jak? Udostępniając dokumenty w chmurze, tworząc foldery wymienne dostępne na dysku komputera każdego pracownika. W niektórych wypadkach papier jest niezbędny, więc może warto skorzystać z papieru z recyklingu. Stosując te rozwiązania, budżet Twojego przedsiębiorstwa znacznie więcej zyska.
Produkty przyjazne środowisku – stosuj w swojej firmie produkty ekologiczne i wielokrotnego użytku. Zamiast butelek z wodą, zakup dzbanki z filtrem. W ten sposób przestaniesz produkować więcej plastiku, czemu z pewnością nasza planeta będzie Tobie i Twojej załodze wdzięczna. Warto również wybierać nietoksyczne wkłady atramentowe do drukarki z możliwością wielokrotnego ich napełniania. Można także zrezygnować z naczyń jednorazowych, a także kupować teczki i notesy z materiałów z recyklingu – możliwości jest wiele, wszystko zależy od Twojej pomysłowości i chęć na zmiany.
Oszczędzaj energię – praca w biurze związana jest z niezbędnym urządzeniem w postaci komputera. Po zakończonej pracy pracownicy często pozostawiają komputer niewyłączony, a on pracuje i pobiera energię elektryczną przez cały dzień, noc oraz weekendy. Warto zatem zachęcać pracowników do wyłączenia sprzętów elektronicznych po zakończonej pracy – również wyłączając listwę zasilającą. Ponownie zyska na tym Twój budżet.
Segregacja odpadów – nie posiadasz jeszcze oddzielnych koszy na plastik, czy papier, a wszystkie odpady lądują w jednym miejscu? Zmień to, ta niewielka inwestycja bardzo pomoże środowisku.
Edukacja – edukuj pracowników, zorganizuj szkolenie ze specjalistą od zero waste, recyklingu i wszelkich eko-postaw.
Eko firma i eko reklama
Zastanawiasz się n ad wprowadzeniem ekologicznych gadżetów reklamowych? Masz do tego ogromne pole do działania. Korzystaj z narzędzi wielokrotnego użytku lub wykonanych z tworzywa naturalnego. Przykładem gadżetów z nadrukowanym logiem firmy może być torba płócienna – czyli żywa reklama. Twoi klienci otrzymując lub kupując taką torbę mogą brać ją wszędzie ze sobą, a tym samym firma może stać rozpoznawalna. W przypadku długopisów, możesz zakupić długopisy wykonane ze zrolowanego papieru, z zatyczką, a także oferować notesy wykonane z papieru z recyklingu. Takie produkty są nie tylko ekologiczne, ale przyciągają uwagę ponieważ wciąż nie są aż tak bardzo rozpoznawalne. Skoro więc przyciągają uwagę swoim wyglądem, zwracają też uwagę na logo Twojej firmy. To świetna reklama.
Decydując się na ekologiczne rozwiązania dla Twojej firmy – zyskujesz zarówno nowych klientów, którzy dbają o ekologię, jak i przyciągasz uwagę i otwierasz sobie ścieżki do m.in. ekologicznych targów. Twoja firma zwiększa zasięgi i zyskuje uznanie w kolejnych kręgach. Promując wewnątrz firmy ekologiczne zachowania wśród pracowników, dając im samemu taki przykład zyskuje na tym budżet Twojej firmy. Oszczędzaj pieniądze oszczędzając środowisko.